Sevgili okuyucularımız, geneli ilgilendiren konuları ve sorularınızı cevaplamaya devam ediyoruz. Bu hafta peş peşe alınan raporlarda dikkat edilmesi gereken detayları açıklamakla başlamak istiyorum. Ardı ardına alınan istirahat raporlarına dikkat!
Sosyal güvenlik mevzuatına göre geçici iş göremezlik ödeneğine (rapor parasına) hak kazanmış sigortalılara iş kazası ve meslek hastalığı ile analığı halinde istirahat süresinin tamamı için rapor parası ödenirken, hastalığı halinde üçüncü günden başlanılarak rapor parası ödenmektedir. Sigortalının hastalığı halinde üçüncü günden başlanılarak rapor parası ödenmesine başka bir ifadeyle istirahat süresinin ilk iki gün için rapor parası ödenmemesine ilişkin uygulama, her bir rapor için ayrı ayrı uygulanmaktadır. Bu kuralın tek istisnası, sigortalının istirahat süresinin sona ermesinin hemen ardından yeniden istirahat raporu alması, iki rapor arasında gün boşluğu bulunmaması ve ilk raporun “kontrollü” olarak, başka bir ifadeyle ilk raporun istirahat süresinin sona ermesinin ardından çalışmaya başlamadan önce hekime başvurulması yönünde düzenlenmiş olmasıdır.
Bu noktada, iki raporun da aynı hekim tarafından düzenlenmiş olması şartı aranılmadığından, iki raporu düzenleyen hekimler farklı bile olsa ilk rapor kontrollü olarak düzenlenmiş ise ikinci raporun ilk iki günü için kesinti yapılmayıp tamamı için ödeme yapılmaktadır. Uygulamada, çalışanların ilk istirahat raporunun sona ermesinin ardından yeniden istirahat raporu almalarına rağmen, ilk raporun “çalışır “ olarak düzenlenmesi nedeniyle, hem ilk hem de ikinci rapor için ikişer günlük kesinti yapıldığı durumlarla sıklıkla karşılaşılmaktadır. Ardı ardına alınan raporlarda yalnızca ilk rapor için iki günlük rapor kesintisinin yapılabilmesi için ilk raporun “kontrollü” olarak düzenlenmiş olması şarttır. Bu bakımdan ilk raporu “çalışır” olarak düzenlenmiş sigortalıların “çalışır” raporlarının, “kontrollü” olarak güncellemesi gerekiyor. Bu güncelleme işlemi kimi zaman hekimlerce yapılırken kimi zaman da hekimlerin yaşadığı yoğunluk nedeniyle yapılmadığı da görülmektedir. Bu bakımdan çalışanların ardı ardına alacakları ikinci ve sonraki raporlarda bir önceki rapor “çalışır” şeklinde düzenlenmiş ise bir önceki raporun “kontrollü” olarak güncellenmesi hususunun hekime hatırlatılmasında yarar bulunmaktadır. Bu hafta bir okuyucumuzun sorusunu da dikkate alarak; Genel sağlık Sigortası prim borcu tecil ve ya taksit yapılabilir mi bu konuyu kısaca açıklamak istiyorum.
GSS Borçları İçin Tecil Ve Taksitlendirme Yapılabilir Mi?
Bu konudaki okuyucumuzun sorusu şöyle; SGK’dan GSS borçlarımın ödenmesi için bir yazı geldi, GSS borçlarımı taksitlendirerek ödemem mümkün müdür? Ahmet L.
Genel sağlık sigortası kapsamına alınmış ve primleri kendileri tarafından ödenmek üzere tescil edilmiş vatandaşların prim borçlarını ödememeleri halinde SGK tarafından öncelikle prim borçlarını ödemeleri hususunda bir yazı gönderilmekte, buna rağmen ödenmemesi halinde ödeme emri gönderilmek suretiyle icra takibine geçilebilmektedir. Diğer taraftan GSS’li vatandaşların Sosyal Güvenlik Kurumunca sunulan sağlık hizmetlerinden yararlanabilmeleri için yasada, 6183 sayılı Kanunun 48. maddesine istinaden tecil ve taksitlendirilmiş borçları hariç olmak üzere 60 günden fazla prim borçlarının bulunmaması şartı aranılmıştır. Haliyle ödenmemiş GSS prim borçlarının 6183/48. Maddeye tecil edilerek taksitlendirilmesi ve tecil şartlarına riayet edilerek ödeniyor olması durumunda bu borçlar, sağlık hizmetlerinden yararlanılması noktasında ödeme vadesi geçmiş borç olarak dikkate alınmayacaktır. Bu noktada ödeme vadesi geçmiş GSS prim borcu bulunan vatandaşların gerek borçlarını taksitler halinde ödeyebilmeleri gerekse Kurumca sunulan sağlık hizmetlerinden yararlanmaları noktasında, 6183/48. maddede öngörülen şartları sağlamaları kaydıyla borçlarını taksitler halinde ödemelerinin önünde yasal açıdan herhangi bir engel bulunmamaktadır.
Tecil Ve Taksitlendirme Şartları Nelerdir?
Ödeme vadesi geçmiş borçların 6183/48. maddeye göre tecil ve taksitlendirilebilmesi için;
“Tecil ve Taksitlendirme Talep Formu” ile birlikte ilgili sosyal güvenlik merkezine başvuruda bulunulması.
Kurumca borçlunun “çok zor durumda” bulunduğunun anlaşılması.
Borç tutarı 50.000 TL’yi aşıyorsa, 50.000 TL’yi aşan kısmın yarısı kadar teminat gösterilmesi.
İlk taksit tutarının ödenmesi gerekiyor.
Ne var ki uygulamada yalnızca 4/a kapsamında sigortalı çalıştıran işyerleri ile 4/b (BAĞ-KUR) kapsamındaki sigortalıların borçları 6183/48. maddeye istinaden taksitlendirildiğinden, GSS kapsamındaki genel sağlık sigortalılarının, Ek-5. madde kapsamındaki tarım işçilerinin, Ek-6. madde kapsamındaki şehir içi toplu taşıma araçlarında 10 günden az süreyle çalıştırılan sigortalıların tecil ve
taksitlendirme talepleri maalesef ki kabul edilmemektedir.
SGK’dan İşveren İşlemlerinde Bir Kolaylık Daha!
İşverenlerce e-Bildirge kullanıcı kodu ve şifresi alabilmek için yapılan başvurular evvelce başvuru formu, sözleşme ve vekâletnameyle birlikte işyerinin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik merkezine kâğıt ortamında müracaat edilmek suretiyle yapılmakta idi. Sonrasında ilk defa sigortalı çalışmaya başlayan işyerlerine yönelik olarak işyeri bildirgesinin düzenlenmesi aşamasında e-Bildirge kullanıcı kodu ve
şifresi alınacak kişiye ilişkin bilgiler girilmek suretiyle e-Bildirge kullanıcı kodu ve şifresinin e-Devlet uygulamaları üzerinden alınmasına imkân sağlanmıştır. Ancak e-Bildirge kullanıcı kodu ve şifresi alınmış kişinin işten ayrılması, vefatı gibi nedenlerle başka bir kişi için şifre talebinde bulunulacağı durumlarda e-Bildirge kullanıcı değişiklikleri işyerinin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik merkezine bir dilekçe ve eki başvuru formu, sözleşme ve vekaletnameyle birlikte müracaat edilmek suretiyle yapılmakta idi. e-Bildirge kullanıcı değişikliklerine ilişkin başvuruların sosyal güvenlik merkezlerine yapılmasının getirdiği iş yükü ve vekaletname için yapılan noter masrafları nedeniyle işverenlerin talepleri dikkate alınarak SGK tarafından e-Bildirge kullanıcı değişikliklerine ilişkin işlemlerin sosyal güvenlik merkezlerine gidilmesine ve noterden vekâletname çıkartılmasına gerek olmaksızın e-Devlet uygulamaları üzerinden yapılması ve şifrelerin e-Devlet uygulamaları üzerinden alınması yönünde önemli bir kolaylık sağlanmıştır.
e-Bildirge Kullanıcı Değişikliğine İlişkin Başvurular Kimler Tarafından Yapılacak?
e-Bildirge kullanıcı değişikliklerine ilişkin başvurular;
-Gerçek kişi işyerleri için işveren veya işveren vekili,
-Tüzel-Kamu işyerleri için yönetici,
-Tüzel-Özel işyerleri için yönetici,
-Adi ortaklık/iş ortaklığı işyerleri için işveren/ortak,
-Apartman yönetimi işyerleri için yönetici
Olanlar yapabileceklerdir.
Bu bağlamda, eski e-Bildirge kullanıcısı veya yeni e-Bildirge kullanıcısı tarafından şifre başvurusunda bulunulması gibi bir durum söz konusu değildir. Ayrıca e-Bildirge kullanıcı değişikliklerinin e-Devlet uygulamaları üzerinden yapılabilmesi için Tüzel-Özel işyerleri yönüyle SGK işyeri tescil kütüklerinde kayıtlı tüm yöneticilerin ve adi ortaklık/iş ortaklığı işyerleri yönüyle SGK tescil kütüklerinde kayıtlı tüm ortakların gerçek kişi olması gerekmektedir. Aksi halde yönetici/ortaklardan bir veya birkaçının tüzel kişi olması halinde başvurular işyerinin bağlı bulunduğu sosyal güvenlik merkezine yapılmalıdır. Sevgili okuyucularımız, malumunuz ocak ayından itibaren asgari ücret yeniden belirlenecek ve buna bağlı olarak ta borçlanma tutarları yeniden belirlenmiş olacak.
O nedenle özellikle yurt dışında çalışan vatandaşlarımızın bu hizmetlerini borçlanmayı düşünenlerin bu ay içinde yapmalarında yarar var. Bu konu da bizimle irtibata geçerlerse gerekli belgeleri bu ay içinde ulaştırmaları halinde ülkemize gelmelerine gerek kalmadan işlemleri takip edilmektedir. İrtibat telefon 0 532 541 01 70. Gelecek hafta yeni konularda buluşmak üzere hoşça kalın efendim.
Yorum Yazın