© Anadolu Ekspres 2021

Kop İdaresinden ‘Yeni Medya Ve Okuryazarlığı’ Eğitimi

<p>&nbsp;Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına bağlı Konya Ovası Projesi (KOP) B&ouml;lge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, g&ouml;rsel, işitsel, yazılı medya iletişim ara&ccedil;ları ile yayılan &lsquo;&Ouml;zg&uuml;n&rsquo;, &lsquo;Sunulan&rsquo; ve &lsquo;Algısal&rsquo; ger&ccedil;ekler ve aralarındaki farkların daha&nbsp; iyi okunabilmesi, her ge&ccedil;en g&uuml;n hayatımızda daha fazla yer alan sosyal medyanın zararlarından bireylerin korunması ve bilin&ccedil;li kullanımın &ouml;zendirilmesi amacıyla Nevşehir ve Karaman&rsquo;da &ouml;ğrenci, &ouml;ğretmen ve velilere y&ouml;nelik &lsquo;Yeni Medya ve Okuryazarlığı&rsquo; eğitimleri veriyor.&nbsp;</p>

KOP Bölgesi’nde Okuma Kültürünün Geliştirilmesi Projesi (KOP OKUYOR) kapsamında İl Milli Eğitim Müdürlüklerinin iş birliğiyle düzenlenen ‘Yeni Medya ve Medya Okuryazarlığı’ eğitiminin ilki Nevşehir Recep Tayyip Erdoğan Proje Anadolu Lisesinde, ikincisi ise Karaman İl Milli Eğitim Müdürlüğü konferans salonunda gerçekleştirildi.

KOP İdaresi olarak, Aksaray, Karaman, Kırıkkale, Kırşehir, Konya, Nevşehir, Niğde ve Yozgat’tan oluşan KOP Bölgesinde okuma kültürünün  geliştirilmesi için adından sıklıkla söz edilen ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminin de ilk 100 günlük faaliyet programında yer verilen KOP Okuyor Projesini dört yıldır başarı ile uyguladıklarını ifade eden KOP Başkanı İhsan Bostancı, proje ile bir taraftan öğrencileri daha fazla kitaplarla buluşturmayı amaçladıklarını diğer taraftan ise gençlerin vakitlerinin önemli bir kısmını geçirdikleri sosyal medyayı ise daha bilinçli okumaları ve kullanabilmeleri için çeşitli proje ve faaliyetleri desteklediklerini belirtti.

“Medya İletişim Mesajları Doğru Okunmalı”

KOP Okuyor Projesinde yola çıkarken öncelikli motivasyonun; çeşitli etkinlikler ve mekanlar aracılığıyla öğrencilerle, gençlerle kitapları buluşturmak, okuma kültürünü gençlerde bir şekilde oluşturabilmek olduğunu söyleyen Başkan Bostancı, “Bir taraftan bu okuma kültürünü oluşturabilmek için gerekli yatırım ve destekleri sağlarken diğer taraftan da farklı teknolojik aletler ve sosyal medya platformları üzerinden gençlerimizin hali hazırda bir okuma pratiklerinin bulunduğu gerçeğini kabullenmeliyiz. Ama bu okuma düzeninin ve bilgiye olan sınırsız erişimin maalesef çok da düzgün olmadığı, gençlerin farklı şekillerde farklı etkilere maruz kaldıkları görülmektedir. Basılı yayınlar ve sosyal medya üzerinden ortalama bir vatandaşın günlük eriştiği bilgiler karşılaştırıldığında bu oranın sosyal medya lehine çok ileri düzeyde olduğunu söyleyebiliriz. Ancak sosyal medyanın doğası gereği, gençlerimizin bu alanda manipülasyon ve algısal yönlendirmelere daha sık maruz kaldıklarını ifade edebiliriz. Bu noktada; görsel, işitsel, basılı her türlü medya iletişim mesajlarının eleştirel bakış açısıyla çözümlenebilmesi, bilinçli bir şekilde değerlendirilebilmesi ve bireylerin bu doğrultuda kendi medya iletilerini üretebilmelerini sağlamak amacıyla sosyal medya okuryazarlığının geliştirilmesine yönelik projeleri önceliğimize aldık” dedi.

“Medyanın Sunduğu Dünya Gerçeğin Kendisi Olmayabilir”

‘Yeni Medya Okuryazarlığı’nın; yeni medya kullanımına ilişkin bilgi ve beceri sahibi olmayı, yeni medyanın potansiyelleri ile olası tehditlerine  karşı farkındalık kazanmayı, yeni medyayı etik ve hak temelli kullanmak üzere tutum ve davranışlar geliştirmeyi hedeflediğine dikkat çeken Hacı Bayram Veli Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo, Televizyon ve Sinema Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mehmet Sezai Türk, “Medya mesajlarının eleştirel bir bakış açısıyla alınabilmesi, medyada gerçeklilik ve kurgusallık ayrımının yapılabilmesi çok önemli. Bilgiye ulaşma, analiz etme, değerlendirme ve iletişime geçme konularında medyanın bir araç olarak kullanmasını gerekiyor. Sosyal medyanın sunduğu dünyanın gerçeğin kendisi olmayabileceğinden hareketle, medya kanallarıyla aracılığıyla yönlendirme ve yönetme fonksiyonlarının da yapılabildiğini bilmeliyiz.

Medyanın yapısının ve işleyişinin öğrenilmesi ile sunulan içeriğin bilinçli biçimde değerlendirilmesi, film, haber gibi ürünlerde yer alan ırk, sınıf ve toplumsal cinsiyet ayrımcılıklarının saptanması çok daha kolay olacaktır. Çünkü medya mesajları itinayla seçilmiş, düzenlenmiş, gözden geçirilmiş ve kurgulanmış yapılardır. Her ne kadar gerçek gibi görünse de bize sergilediği dünya gerçek olan değil, gerçeğin medya tarafından temsil edilmiş biçimidir. Medyanın bize dünyayı sunuş biçimiyle medya tüketicilerinin dünyayı algılayışı arasında sıkı bir ilişki vardır. Medya iletileri bünyesinde değer ve ideolojileri barındırır. Medya mesajları, ekonomik, sosyal, siyasal, tarihsel ve estetik bağlamlar içerisinde üretilir. Medya iletileri, insanların sosyal gerçekliği kavramalarını sağlar” diye konuştu.

Verilen eğitimlerin neticesinde 300 öğrenci, 300 idareci-rehber öğretmen ile 300 ebeveyne sosyal medya okuryazarlığı kazandırılması hedeflenmektedir. Seminerlerin öncesinde ve sonrasında düzenlenen anketlerle katılımcıların kazanımları ölçülmekte ve aldıkları eğitimlerin pekiştirilmesi sağlanmaktadır. Okul idarecileri ve rehber öğretmenlere, eğitimlere katıldıkları için KOP Başkanı İhsan Bostancı tarafından katılım belgeleri takdim edildi. Haber: M. Erhan Bölükbaş

 

 

İlginizi Çekebilir

TÜM HABERLER